طراحی لوگو – طراحی نشانه و نماد

طراحی لوگو – طراحی نشانه و نماد

طراحی لوگو  و طراحی نشانه و نماد
چگونه میتوان با خلق لوگویی مناسب به قلب مخاطبین مورد نظر نفوذ کرد؟

لوگو (logo) نمادی تصویری است که برای بیان کردن یک عبارت, موضوع یا القا نمودن یک موضوع و معرف یک شرکت، محصول، سایت یا وبلاگ و غیره است. لوگوها معمولا به گونه ای طراحی می شوند که در عین سادگی حاوی بیشترین اطلاعات و نشانه های تصویری (معمولا با هدف تبلیغاتی) هستند .

بعبارتی لوگو نشانه یا علامتی گرافیکی است که توسط سرمایه داران تجاری، موسسات و حتی اشخاص حقیقی، برای متمایز کردن خود از دیگران در دید عموم، استفاده می شود. لوگوها یا تماما گرافیکی هستند (سمبول یا آیکون) و یا از نام تجاری سازمان یا موسسه تشکیل شده اند (لوگوتایپ یا ورد مارک).

لوگو چهره و منظر هر برند است، بنابراین طرح آن از اهمیت زیادی برخودار می باشد. اگر یک لوگو به خوبی و درست طراحی شود قدرتمند و با ارزش برای نام تجاری یا برند خواهد بود. طراحی یک لوگوی موثر برای یک برند به خلاقیت و تلاش بیشتری نسبت به طراحی سایر اقلام گرافیکی دارد.

در دوران حروفچینی با فلز داغ، لوگوتایپ، مجموعه ای از فونت ها و کاراکترها بود. در دوران کنونی که عصر ارتباطات است، لوگوی یک شرکت، اغلب مترادف با مرغوبیت یا برند شرکت است.

لوگوی مطلوب برای فرهنگ های آسیایی، گرد است ، آسیایی ها به دنبال سادگی و هماهنگی هستند. ولی آنچه در فرهنگ غربی مطلوب است، دقت در جزییان لوگو و نامتقارن بودن آن است، به همین دلیل اغلب لوگوهای غربی را زاویه دار می بینید.

از آنجاییکه گردی لوگو نماد سادگی و هماهنگی است، هرچه عناصر لوگو گردتر باشند (نسبت به گوشه دار و یا تیز بودن) هارمونی و سادگی بیشتری از خود نشان می دهد. از جنبه نظری و عملی ، گردی یک لوگو از عناصر بسیار مهم طراحی یک لوگو است که بیشتر طراحان هنگام طراحی لوگو از این شکل استفاده می کنند.

جهانی شدن برند باعث شده است تا برند ها بیشتر به سمت طرح های آسیایی بروند که تمایل آنها به اشکال گرد و هماهنگ است.

عوامل موفقیت لوگو :

یک لوگو یا نشانه موفق به سرعت بر مخاطب تاثیر می گذارد و چشم را به شدت به خود جلب می کند. لوگو یا نشانه باید بی هیچ سخن یا کلامی به سرعت قابل تشخیص باشد و دارای انسجامی باشد که آن را از دیگر نشانه ها متمایز سازد. نشانه خوب باید آنچنان قوی و معتبر باشد که تا مدت زمان طولانی همچنان اعتبار خود را حفظ نموده و قابل استفاده باشد. برای طراحی هر نوع حرف نشانه ای را های زیادی وجود دارد اما اصلی ترین ویژگی یک نشانه یا یک نماد خوب، سادگی یا ایجاز آن است.

اصول کلی که برای یک لوگو تعریف شده عبارت است از:

1- یک لوگوی خوب لوگویی نیست که به طور پیچیده ای طراحی شده باشد بلکه هنر طراح در استفاده از یک نشانه ی تصویری که بیشترین ارتباط را با موضوع مورد نظر داشته و به صورت یک نماد ساده در آمده باشد است.

2-با هسته اصلی و فرهنگ موسسه , کالای تولیدی یا شرکت خدماتی مورد نظر همخوانی داشته باشد.

3- یک لوگوی مناسب باید این ویژگی را داشته باشد که تا سالیان سال در ذهن مخاطبین محفوظ بماند.

4- بهره گیری از یک کارشناس متخصص. داشتن دانش کافی، تجربه و خلاقیت از گزینه هایی است که هر طراح “لوگو، آرم و نشانه” قوی و حرفه ای باید واجد آن باشد.

5- قابلیت تک رنگ شدن را داشته باشد (امروزه لوگوهایی برای یک محصول یا خدمات از یک شرکت طراحی میشوند که نیازی به قابلیت تک رنگ شدن ندارد، به کاربری لوگو در طولانی مدت توجه کنید!).

6-قابلیت کوچک شدن در ابعاد ۱ سانتی متر را دارا باشد.

7-ترجیحا دارای فرم هندسی باشد.

8-وضوح عوامل مورد استفاده در نظر گرفته شود.

9- تناسب عوامل مورد استفاده کاملا رعایت شود.

10- منحصر به فرد باشد!
ادامه مطلب در …

Summary
طراحی لوگو – طراحی نشانه و نماد
Article Name
طراحی لوگو – طراحی نشانه و نماد
Description
طراحی لوگو  و طراحی نشانه و نماد خود را به ما بسپارید. چگونه میتوان با خلق لوگویی مناسب به قلب مخاطبین مورد نظر نفوذ کرد؟ لوگو (logo) نمادی تصویری است
Author
Publisher Name
مهر شبکه
Publisher Logo

مطالب مرتبط