پوسترولادت امام حسن

پوسترولادت امام حسن|پوستر ولادت

پوسترولادت امام حسن

طراحی بروشور

پوستر نخستین هنر پاپ و نخستین فرم هنری بود که به چیزهای زندگی عادی به شیوه ویِژگزینشه خودش یعنی بی پروایی محض و پیش پا افتادگی محض پرداخت . پوستر هنری برونگراست.در طراحی پوستر می بایست در وهله اول موارد مصرف آن مورد نظر قرار گیرد.
امروزه اکثر ارتباطات روزمره وابسته به تبلیغات است تبلیغاتی همگانی تاثیر گذار در زندگی تبلیغاتی برای به جریان افتادن پیشرفت ارتباطات عرصه خدمات کالاها … تبلیغاتی جهت فراخوانی ، هشدار دادن باز داشتن ، تشویق و ترویج کردن … موثر ترین وسائل تبلیغاتی که می تواند جوابگوی همه این موارد شود پوستر است ، که در دید همگان عرضه می شود به قابلیت و گنجایش موارد زیادتری که در مورد موضوع دارد بیشتر مورد مصرف قرار می گیرد. محل نصب پوستر ، جنس پوستر چگونگی انجام مراحل تکنیکی و چاپ پوستر ، وسایل نصبی پوستر … از مجموعه عواملی است که در این پژوهش به آنها می پردازیم.
در اواخر قرن نوزدهم میلادى بر تاثیر تحولات مصورسازى پیوند نزدیکى که بین نقاشى چاپ برقرار شده بود، پدیدهٔ تازه‌اى موسوم به پوستر یا آفیش یا پلاکارد بوجود آمد. پوستر بعنوان نوعى طرح گرافیکى به مقولهٔ نمایش تبلیغ تعلق دارد که در آن باید تصویر کلمات به شکل مختصر، ارتباط با یک مفهوم واحد و به یآدم اندنى باشند.
پیش از چاپ سنگی، پوسترها مانند کتاب بهشیوه چاپ برجسته و با جوهر مشکى و گاه با قالب‌هاى چوبى چاپ مى‌شدند. با گذشت چندین دهه از تاریخ ظهور عکاسی، این امکان وجود نداشت که عکس زیبا را در ابعاد بزرگ با شمار انبوه تکثیر کنند. در این دوره اکثرا ً نقاشان طر‌ح‌هاى پوستر را نقاشى مى‌کردند. عکس بصورت دستى بر سطح مستویى لوح چاپ منتقل مى‌شد. این نحوه تا بعد از جنگ دوم جهان ى هم رواج داشت. پوستر يك رسانه و وسائل براي اطلاع‌رساني است. طبق تعريفي كه در ديكشنري‌ها آمده پوستر يك صفحه‌ايست كه بر روي ديوار نصب مي‌شود ، ماموريتي براي اطلاع‌رساني دارد آگاهي مي‌دهد و مطلبي را مي‌رساند. در اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم نيازهاي اجتماعي و فرهنگي ايجاب مي‌كرد كه يك چنين وسائل ي بوجود بيايد. در نتيجه مي‌توانيم بگوييم پوستر ، بدنبال رفع نيازهاي جامعه به مدد كار تبادل اطلاعات در سطح جامعه آمد. چنانچه تاريخ را نگاه كنيم ، مي‌بينيم كه درفاصله جنگ اول دوم جهان ي نقش پوستر در تبليغات جنگ خيلي شاخص و قابل تامل است. در آلمان در تبليغات سياسي كه منجر به روي كار َآمدن نازي‌ها شد نقش پوستر انكار كردني نيست. زمان جنگ هم غير از رسانه‌هاي ديگر مثل راديو ، پوستر در تهيج و تشويق مردم نقش مهمي داشت اطلاع‌رساني خيلي تاثیر گذار ي در موارد مربوط به جنگ داشت. در كتاب‌هاي تاريخ پوستر مي‌بينيد كه اين رسانه در زمان جنگ چه وسائل قدرتمندي بوده است. بعد از جنگ هم نقش پوستر در بخش‌هاي سازندگي اقتصادي و . . . ديده مي‌شود و مي‌بينيم كه در تبليغات تجاري و فرهنگي جايگاه معین ي پيدا مي‌كند. پوستر خـبر مي‌دهد ، آگاه مي‌كند ، كالا را مي‌فروشد مردم را به شركت در موارد اجتماعي ترغيب مي‌كند مطالب ديگر.
اولین انگیزشی که پوسترها را به عنوان یک اثر معرفی کرده در سال ۱۸۷۰ صورت گرفت . در سال ۱۸۸۶ جونر کرت (۱۹۳۳-۱۸۳۶ ) پوسترهایی را در چاپخانه در پاریس عرضه کرد که برای رنگ گذاری در آنها از تکنیک چاپ سنگی سود می برد.
در سال ۱۸۶۹ وقتی که اولین پوستر های کرت ظاهر شدند در آن کارهای کوچک تبلیغاتی نمونه های نو و تازه ای از طرح نمود پیدا کردند بعد از آن به صورت اساس تکنیک های پوستر در آمدند.
این مسئله شد تا کرت اولین نااست که در جهان ی پوستر بر زبان می آمد . این بدان مفهوم نیست که طرحهای وی در زمره کارهای استاد کاران هنر قرار گیرد ولی با این وجود بیش از هزاران پوستر از کارهای او از عبارت کارهای با شکوه هنری به حساب می آیند برای بازنگری کارهای بزرگ دیواری اش نصب در کنار خیابانها را ارجع می دانست . موفق یت مواد و مصالح در نشان دادن هنرهای ظریف و زیبا به وسیله پوسترها خیابانها را به عنوان یک نمایشگاه هنری به مردم شناساند.
پوسترهای کرت دو چیز را به ارمغان آوردند یکی تکنیک های سنتی دیگری تقدیر از هنر بر روی دیوارهای بزرگ . ولی عنصر اصلی مهم در کارهایش همان مردمی بودنشان است . از عبارت پروگرام های جاری در انگلستان و فرانسه سالیان متمادی استفاده از طرح به منظور زنده پر جلوه شدن سیرکها فضاهایی مانند آن بود . اکنون تی که در پوسترهای کرت وجود داشت مثل شفافیت ، و روان بودن و فرار بودن شاید از بال پروانه هایی که در زمان کار نزد خود نگه می داشت الهام گرفته باشد . ته رنگهایی که به صورت لایه های حساس با کمترین خرده گیری رنگی به صورتی بسیار زیاد عالی در صفحه جای می گرفتند تأثیراتی را پدید آوردند که محصولات فرهنگی را به صورتی کاملا سنجیده ارائه می کرد. تأثیرات بیشتر شدن یافته کرت بر روی هنرمندان جوانتر در پوسترها به صورت اختصار در ساختار و سادگی و صآسان بیان در آمد. کارهای او همیشه در مراحل اولیه مسیری که در آنها قرار گرفته بودند باقی می ماندند . یک مورد تزئینی در زندگی اجتماع تنها در جایی وجود داشت که پوستر ها ظاهر می شدند.
عناصر کاریکاتوری غیر واقعی و هجو آمیز ، شکلهای تخت خطوط تزئینی تماما توسط لوترک در پوسترهایش مستعمل بود . همچنین طرح سیلوئت ( یکدست سیاه و سفید ) در کنار نیز بر خلاف نقاشیها و طرحهای دیگرش به کار میرفت . به طوری که این تکنیک آسان نگاری توسط بسياري از نقاشان در اوایل قرن بیستم مرسوم شد.
در هر صورت پوسترهای لوترک به صورتی زیاد وسیع نشانگر خوب یتهای کرت بودند . آنها زمانی که فقط به صورت فرم نمایش داده می شدند هنر قدیم را تداعی می کردند.
چنین به نظر می رسید که لوترک عناصر سنتی کارهای کرت را حذف کرده و خلا آنها را با نقشهای قابل تکرار به صورتی اغراق آمیز پر می کرد . طرحهای او پوستر را از چهار چوبهای سنتی نقاشی و عکس سازی کتاب فراتر می برد.
دیگر هنرمندی که پوسترهایش سیر تحولاتی را از ناتورالیسم به جریان گرایی یا روزنامـه نگاری توصیفی ایجاد کرد توفیل الکساندر ستنیلن سوییسی بود که مسافرت او به پاریس با به جهان آمدن پیکاسو مصادف شد . ستنیلن و لوترک در پی اکتشاف سیر هنرهای بصری بودند . برخي از پوسترهای ستنیلن موضوعات اجتماعی را هدف قرار می دادند.
درست است كه الان با آمدن رسانه‌هاي جديد ، محدوده فعالی ت پوستر كمتر شده اما اگر تخصصي‌تر به قضيه نگاه كنيم ، مي‌بينيم كه جايگاه پوستر خاص‌تر شده است نه اينكه بگوييم كاملا محدود شده است. يعني يك جايگاهي دارد كه رسانه‌هاي ديگري با آن شرايط نمي‌توانند اين كار را انجام بدهند. بناجهت ن پوستر يكي از حلقه‌هاي بهم پيوسته رسانه‌هاست. اين حلقه‌ها تعدادشان اضافه شده براي اينكه گردش اطلاعات با سهولت انجام شود. بنابراي ن مي‌توانيم با تعاريف ویِژگزینشه جايگاه پوستر را دريك برنامـه ‌ريزي كلان معین كنيم. من اعتقاد ندارم محدود شده بلكه جايش كمي تنگ شده است. ولی توانسته زبان خودش را رساتر كند و كيفيت بيان تصويريش را كاملا مفرق كند ، آنهم در جايي كه رسانه‌هاي ديگر نمي‌توانند داشته باشند.پوستر لاين خودش را پيدا كرده و جايگاه ویِژگزینشه خودش را دارد. به نظر من نه فقط ارزش اعتبار خودش را حفظ كرده بلكه ارزش ش بيشتر شده است. به اين دليل كه اکنون بايد با دقت بيشتري طراحي شود. در رسانه‌هاي ديگر يك خلايي وجود دارد كه پوستر مي‌تواند آن را پر كند
وقتي حرف موارد فرهنگي مي‌شود ، مسلما عناصري كه در تشكيل پوستر ، هم نوشتاري هم تصويري مشاركت دارند وسائل ي می باشند جهت ارسال پيام ، كه اين اما با يك پوستر تجاري مفرق خواهد بود. ظرف يكي است اما آنچه كه در درون اين ظرف مي‌ريزيم فرق را ايجاد خواهد كرد. اين بستگي به موضوع دارد و مساله تعيين مي‌كند كه چه لحني بايد داشته باشيم ، شرايط رنگي چگونه است . . . من فكر مي‌كنم در پوستر فرهنگي بيشتر درگير عمق مي‌شويم اين عمق نقش اساسي در اركان يك پوستر فرهنگي به عهده دارد پيدا كردن عمق ، كار را مشكل‌تر خواهد كرد. بنابراي ن به نظر من فرق در محتواست كه شرايطش را هم بايد با وسائل ویِژگزینشه خودش به كار ببريم.
منظور من عمق معناست. اما نمي‌توانيم بگوييم كه در پيام‌هاي تجاري نياز به عمق معنا نداريم اما در بخش فرهنگي به هر حال درگير موضوعاتي مي‌شويم كه ناچاريم عمقي‌تر فكر كنيم. فرض كنيد پوستر تاتر ، طراحي‌اش پيچيده‌تر است از يك پوستري كه براي يك كالاي تجاري طراحي مي‌كنيد. آنجا مجبوريد كه تحقيق دقيق‌تر عميق‌تري راجع به موارد انجام دهيد در بخش تجاري ، نوع مطالب عوض مي‌شود شرايطش به گونه‌اي ديگر است كه من فكر مي‌كنم در بخش فرهنگي مشكل‌تر است.يعني در پوستر فرهنگي رابطه با مخاطب ديرتر برقرار مي‌شود براي چه كه مخاطب بايد به آن عمق برسد. بله ممكن است كه در پوستر با زبان استعاره حرف كنيم ، با ابهام و اشاره حرف كنيم. جهت اينكه مي‌خواهيم به ابعاد ديگري در معنا برسيم.
نظری به هنر پوستر در ایران:
آن سیری را که هنر پوستر در غرب طی کرد تا اشکال مختلف را در زمینه های تجاری سیاسی فرهنگی غیره بدست آورد در ایران نمی بینیم . زیرا همان گونه که چاپ مطبوعات نسبتا یکباره در ایران رواج یافت ، بهمان گونه نیز اشکال مختلف پوستر بی آنکه سیر تکوینی خاصی را پیموده باشند ظاهر شدند و برای مقاصد مختلف مورد مصرف قرار گرفتند.
چنانچه بخواهیم سابفه ای جهت پوستر چاپی در ایران بیابیم ، بایستی در اینجا به اگهی های همگانی اشاره کنیم . منظور اطلاعیه های چاپی دولتی غیر دولتی است که در معابر مکامل عمومی نصب می شد ، پیامی را در معرض دید عموم قرار داد:
مثل اطلاعیه های مربوط به نظام وظیفه غیره . این نوع آگهی ها معمولا عاری از عناصر بصری جذاب بودند ، و صرفا مطالب مفصلی را با حروف یکنواخت ارائه می دادند . نخستین پوسترهای مصور از لحاظ هنری اهمیت چندانی نداشتند . بعلاوه محدودیت فن چاپ در آن زمان بر افزایش پوستر سازی تأثیر بد می گذارد.
در اوایل پوسترهای سیاسی و فرهنگی عمدتا از جانب دستگا

پوسترولادت امام حسن

مطالب مرتبط